Avinor-sjefen: Kortbanenettet har begrenset betydning for turismen
– Kortbanenettet, som har god nok kapasitet i dag, har begrenset verdi når det gjelder å skape turisme. Avinor må derfor styrke de største flyplassene. Flyplassene i Bodø og Tromsø vil følgelig få en oppgradering og kapasitetsøkende tiltak. Dette sa konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen under Reiselivskonferansen i Bodø i dag.
RiN: ERIK JOACHIMSEN
Samtidig understreket Avinor-sjefen betydningen av Gardermoen som en hub for Norge. – Et godt utbygd nett av langruter med effektive overganger til Nord-Norge forutsetter god kapasitet på Gardermoen, sa Falk-Petersen, som ga honnør til Norwegian for sin satsing på langdistanse.
Avinor-sjefen understreket også betydningen av et nordnorsk fly-charterfond på kort sikt. – En reise fra Tokyo til Nord-Norge blir 2.500 kilometer lenger om man flyr via Helsinki og Oslo enn om man flyr direkte.
Når det gjelder fremtidige nye storflyplasser i Nord-Norge er det Helgeland som ligger fremst i planleggingen. – En storflyplass på Helgland vil komme på cirka 2 milliarder kroner, og det kan ikke Avinor finansiere alene. Prosessen er i gang med konsesjonssøknad til departementet. Når det gjelder Lofoten må det gjøres flere værmålinger samt at utfordringer i forhold til vernespørsmål må avklares, sa Avinor-sjefen.
Foto: Erik Joachimsen / Reiseliv i Nord